Вівторок, 19.03.2024, 14:13
Сайт «Інтелект Forever!»
Вітаю Вас Гість | RSS
Головна | Історія БПНЗ Кіровоградщини | Реєстрація | Вхід
Меню сайту

Педагогічна преса

Календар України
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

Шкільний світ

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

ІСТОРІЯ

БАГАТОПРОФІЛЬНИХ ПОЗАШКІЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ 

КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

За 80 років позашкілля Кіровоградщини пережило

чимало оновлень та перебудов, але незмінним залишається

творчий пошук педагогів, які відкривають у дітях великі таланти.

Хочеться згадати всіх працівників позашкільних закладів,

які віддавали душу і серце своїм вихованцям десятиліттями,

які й сьогодні вносять свій величезний вклад в розбудову

цієї ланки освіти України.

Певно, неможливо передати історію

в документально - публіцистичному стилі,

адже за кожним рядком постають людські долі.

Але так хочеться побажати всім їм добра, щастя, здоров’я,

а головне, щоб ці люди не були забуті!

Об’єктивний аналіз узагальнених матеріалів щодо шляхів розвитку позашкільних закладах дають підстави до  висновків:

1. На теренах Кіровоградщини з середини 30-х років, як і по всій країні, розпочалося масове відкриття позашкільних закладів різних типів, насамперед Палаців та Будинків піонерів і жовтенят – перших комплексних позашкільних закладів, що дозволило охопити позашкільною виховною роботою велику кількість учнів.

2. До Другої світової війни в області була створена й функціонувала мережа позашкільних закладів, у цей період було розроблено основні напрями роботи позашкільних закладів: виховний, організаційно-дозвіллєвий, фізкультурно-спортивний, військово-патріотичний, екскурсійно-туристський, технічно-виробничий, науково-дослідницький, художньо-естетичний. Мета, завдання, принципи позашкільної виховної роботи спрямовувалися на виховання всебічно гармонійно розвиненої особистості, мали ідеологічну зорієнтованість, що зумовлювалося державною політикою України.

Після війни відбулося остаточне становлення і юридичне оформлення, визначення профілів діяльності позашкільних закладів різних типів. З 50-х років спостерігається зростання мережі позашкільних закладів і переорієнтація їх змісту діяльності на інструктивно-методичну роботу. З метою впорядкування їх роботи приймається єдина номенклатура позашкільних закладів. Започатковується статистична звітність, яка передбачає обов’язковий облік кількості гуртків та дітей в них, складу педагогічних кадрів, відомості про деякі аспекти матеріального забезпечення.

З 70-х років під тиском партійних органів рекомендувалось всю позакласну і позашкільну роботу з дітьми здійснювати в рамках піонерських та комсомольських організацій. З цією метою оголошено ряд місцевих та всеукраїнських акцій, які у кінцевому підсумку призвели до того, що в освітньо-виховному процесі позашкільних закладів задоволення потреби дитини в особистій творчій діяльності абсолютно ігнорувалося та підмінялося масовою роботою ідейного спрямування.

З 90-х років становлення та розвиток позашкільної освіти і виховання Кіровоградщини характеризується оновленням і перебудовою діяльності позашкільних закладів України в умовах здобуття нею незалежності.

Особливості розвитку позашкільних закладів визначались, з одного боку, отриманою спадщиною, коли в системі позашкільної освіти домінувала ідейно-політична спрямованість, жорстка регламентація діяльності позашкільних закладів партійно-урядовими органами, з іншого – потребами в нових підходах до змісту форм та методів роботи позашкільних закладів, пошуком нових педагогічних технологій їх реалізації.

Державними органами, науковими установами, органами освіти, керівниками позашкільних закладів, методистами була проведена значна за своїми масштабами і обсягом робота, яка спрямовувалася на розвиток здібностей, талантів та обдаровань підростаючого покоління.

Позитивною тенденцією цього періоду є створення нових типів позашкільних закладів, активна участь у позашкільній роботі широкої громадськості. Особливого значення надавалося розвитку ініціативи, самостійності дітей, залученню їх до активної участі в громадському житті, широкій пропаганді і реалізації передових педагогічних технологій освіти.

3. Навчально-виховний процес у ПНЗ області передбачає широку варіативність вибору змісту, форм, засобів навчання та виховання, альтернативність у задоволенні запитів особистості, й пізнавальних та інтелектуальних можливостей.

4. На основі науково-теоретичного і порівняльного аналізу матеріалів встановлено, що в позашкільних закладах використовувалися різноманітні методи роботи: метод інформування, формування пізнання особистості (лекції, бесіди, диспути, розповіді, пошук); метод наочних ілюстрацій та демонстрацій (демонстрування кінофільмів, картин, схем); методи організації практичної діяльності та формування досвіду поведінки (виховання на позитивному прикладі, громадські доручення, вправи, виконання трудових завдань); методи стимулювання творчої діяльності (заохочування, покарання, змагання, створення ситуації успіху); а також форми організації та проведення виховної роботи: масові (культурно-масові, суспільно-політичні, фізкультурно-оздоровчі), групові (тренування, диспути, бесіди) та індивідуальні (підготовка виступів, повідомлень, заняття з різних видів діяльності). Найпоширенішими з них були різнопланові свята, вечори, карнавали, фестивалі, огляди художньої самодіяльності, зустрічі, виставки, змагання, екскурсії, олімпіади, спартакіади, спортивно-масові ігри, походи, зльоти, вогнища. Розроблені педагогами та вченими провідні принципи та вироблені форми організації виховної роботи є актуальними для сучасних позашкільних закладів і можуть широко використовуватися в наш час.

5. Педагогічні колективи ПНЗ Кіровоградщини прагнуть до оновлення змісту роботи, введення сучасних форм інформаційного забезпечення структурних підрозділів та районних позашкільних закладів, нових партнерських зв ‘язків, розширенню спектру освітянських послуг відповідаючим потребам сучасності ,щоб на новому якісному рівні виконувати свою місію –допомагати маленьким талантам досягати своїх власних  зірок.

6. Нинішній практичний і теоретичний стан проблеми розвитку позашкільних закладів свідчить про недостатню її розробленість і потребу у використанні цінної спадщини попередніх років. Проведена робота не претендує на вичерпне вирішення проблеми і вимагає глибшого і детальнішого вивчення. Актуальним вбачається дослідження історії теорії та практики позашкільного виховання Кіровоградщини як цілісної системи.

7. Фактичний матеріал і теоретичні узагальнення можуть бути використані науковцями й педагогами у подальшій науковій розробці питань діяльності позашкільних закладів, проблем позашкільної освіти з метою вдосконалення сучасної теорії та практики позашкільної роботи з дітьми.

 

Історія багатопрофільних позашкільних навчальних закладів Кіровоградської області / упоряд. В.О.Кизименко. – Кіровоград, 2015. – 233 с.

 (у стадії підготовки до друку

 

 

 

Пошук

Друзі сайту-освіта
  • Методпортал
  • Портал MyReferatik
  • Освіта - Рейтинг сайтів
  • Слово вчителя
  • ОблМетодЦентр
  • КОІППО Сухомлинського

  • Сайти колег
  • Педагогічна техніка
  • ТОП 145 сайти НЗ України
  • ІТ-компетентність
  • Альтернативна освіта
  • Ваш сайт

  • Друзі сайту-сервіс
  • uCoz Manual
  • Світова бібліотека
  • Кращі сайти Рунета
  • Все для веб-мастера
  • Программы для всех
  • Умные развлечения

  • Фейсбук-позашкілля
    Позашкільна освіта

    Толмач Google
    Переводчик ГУГЛ

    від народження

    Copyright MyCorp © 2024 Конструктор сайтів - uCoz